EN
NO
DSD har aldri vært større en nå

DSD-konsernet omsetter for mer enn noen gang tidligere, men toppsjef Ingvald Løyning mener overskuddene må bli langt høyere.

Det Stavangerske Dampskibsselskaps (DSD) historie går tilbake til 1855. I mange generasjoner har selskapet vært en sentral aktør i Stavangers næringsliv.

I fjor omsatte konsernet for 5,9 milliarder kroner. Det var en økning på 70 prosent fra 3,5 milliarder året før. Årsaken til veksten var at DSD i fjor ble eneeier i busselskapet Tide, som deretter ble gjort til et datterselskap i konsernet.

Fakta

DSD

Etablert 12.2.1855.

Hovedkontor i Stavanger

Eies av Folke Hermansen AS, der Yuhong Jin Hermansen, enke etter Folke Hermansen, er største aksjonær.

Konsernet består av selskapene Tide, Norled, DSD Shipping og DSD Cargo

Totalt 4800 ansatte, 3700 av dem i Tide

– Har selskapet noen gang vært større enn nå?

– Nei, det har det ikke, sier konsernsjef Ingvald Løyning til Sysla.

Vil tjene mer

DSD har lagt bak seg flere vanskelige år. Fra 2011 til 2015 ble det bokført et samlet underskudd på 770 millioner kroner. Men i 2016 ble det pluss for første gang på seks år, da resultatet før skatt endte på 71,8 millioner kroner. I fjor ble overskuddet nesten det samme, 68 millioner kroner.

– Vi er skuffet over at resultatet ikke er bedre. Med en omsetning på nesten seks milliarder er 68 millioner i pluss altfor lite, sier Løyning.

– Hvor høyt bør det være?

– Marginene burde ligger over 5 prosent.

Annonseinnhold

Vil åpne døren til India

Stavangerske i pluss for første gang på seks år

Med en omsetning på seks milliarder kroner tilsvarer det et overskudd på 300 millioner kroner.

– Det blir utfordrende på kort sikt. Men om vi når målet, vil nok ambisjonene økes ytterligere, sier Løyning.

Likevel legger ikke konsernsjefen skjul på at situasjonen er langt lystigere enn da blodrøde tall preget regnskapene for noen år siden.

– Det er veldig mye kjekkere å jobbe i et selskap som kan vurdere vekstmulighetene. Det er bra for de ansatte, eierne og samfunnet, sier han.

– Vi har gode eiere som ønsker at selskapet skal vokse. Det prioriteres framfor å ta ut utbytte, legger Løyning til.

Lar pengene bli i selskapet

Yuhong Jin Hermansen, enke etter Folke Hermansen, er største eier og styreleder i DSD. Hun bekrefter at vekst prioriteres foran utbytte.

– Det stemmer. Først og fremst fordi investeringer skaper mer verdi. Men for meg har det også et samfunnsmessig perspektiv ved at det skapes lokale arbeidsplasser, forklarer hun.

Ifølge Hermansen ble det sist tatt ut et marginalt utbytte i 2007. I årene med underskudd ville det naturligvis uansett ikke vært et alternativ å ta ut utbytte.

Også hovedeieren er fornøyd med at konsernet går i pluss igjen.

– Det er gledelig. DSD er i en solid finansiell situasjon.

– Hvor involvert er du i selskapet?

– Som styreleder deltar jeg ikke i den daglige driften, men jeg er på tilbudssiden om administrasjonen ønsker innspill, sier Hermansen.

Ingvald Løyning og Yuhong Jin Hermansen i 2016. Foto: Jonas Haarr Friestad

Solgte problembarn

2017 var et år preget av store, strukturelle endringer for DSD. I januar la selskapet som nevnt 330 millioner kroner på bordet og fikk begge hendene på rattet i Tide, som det tidligere eide 49 prosent av.

– Vi vurderte om vi skulle kjøpe oss opp eller selge oss ut. Oppkjøpet var et betydelig økonomisk løft, men vi har stor tro på markedet for kollektivtrafikk framover, sier Løyning.

Ferjedriften ga bedre økonomi for Stavangerske i 2015

Årets andre milepæl var salget av godsrederiet Nor Lines. Datterselskapet har i mange år vært konsernets største problembarn og en viktig årsak til de svake resultatene. DSD var høsten 2016 enig med islandske Eimskip om et salg, men Konkurransetilsynet stoppet handelen. Dermed måtte DSD igjen ut på frierferd. Nederlandske Samskip kom etter hvert på banen, og i september ble oppkjøpet fullført.

– Det er veldig kostbart å kjøre to salgsprosesser. I tillegg tapte vi betydelige summer på driften, noe vi hadde unngått om det første salget gikk i boks. At Nor Lines er solgt, vil alene bedre resultatet i år, sier Løyning.

Gjennom selskapet DSD Cargo har konsernet fortsatt litt godsfrakt, men dette er en liten del av den totale virksomheten.

De øvrige døtrene er ferjeselskapet Norled og DSD Shipping, som driver med frakt av olje.

Norled er datterselskapet som de siste årene har gått best. I fjor ble det et overskudd på 110 millioner, det nest beste resultatet selskapet har levert noen gang. I år ventes ytterligere forbedring.

– Markedet for transport av olje er fortsatt dårlig, men vi tror det skal bli bedre Derfor har vi bestilt fem nye tankskip, som skal leveres i 2019 og 2020. Da tror vi markedet vil være betydelig bedre. Det er om lag ti år siden vi sist bestilte nye båter, så det er formidabelt, sier Løyning.

Lover bedring i 2018

Han vil ikke oppgi verdien, men trolig ligger prisen rundt 1,5 milliarder kroner for de fem skipene.

– Det er en veldig stor investering, men nå har vi finansiell trygghet til det.

DSD kjent skyldig i forurensing i USA

Dyre eiendeler gir høy gjeld. Selskapet har i dag en langsiktig gjeld på 3,5 milliarder kroner.

– Skip koster mye, og summene blir fort enorme. Men ut fra vårt aktivitetsnivå er nivået på gjelden helt greit, sier Løyning.

DSD eier 80 skip gjennom Norled og syv oljetankere, foruten de fem nye som er bestilt.

– Hvordan ser det ut framover?

– Alle datterselskapene tjener nå penger, og vi vet at 2018 blir vesentlig bedre enn fjoråret, sier Løyning, som håper bunnlinjen kan bli om lag tre ganger høyere i år.

– Framover vil vi vokse i utlandet, primært med Norled. Samtidig øker vi satsingen på turisme med selskapet Go Fjords. I framtiden håper vi dette kan bli et nytt bein å stå på. Turisme er veldig spennende og har store vekstmuligheter, utfordringen er bare at alle konkurrentene våre tenker det samme, sier Løyning

https://sysla.no/maritim/dsd-har-aldri-vaert-storre-enn-na/

Tilbake til nyheter